søndag den 28. april 2013

Madpakkeboller

                                          


                                                     Madpakkeboller/glutenfrie!!!


I dag har jeg prøvet at lave madpakkeboller, lockouten er jo overstået, og sønnike skal i skole i morgen. Bollerne er prøvesmagt, og min søn er vilde med dem, så vil lige dele opskriften her.....





Det skal du bruge:

  • 1 pk gær
  • 2 spsk fiberhusk
  • 1 tsk salt
  • 3 dl mælk
  • 3 dl vand
  • 2 dl bl. kerner (jeg har brugt hørfrø, sesamfrø og solsikkefrø)
  • 1 dl rensede havregryn
  • 2 dl orange finax
  • 3 dl grov rismel
  • 2 dl hvid mel (jeg har brugt Rema's glutenfrie) tænker man også kan bruge den røde Finax
  • ½ dl olie
  • 1 æg til pensling
Sådan gør du:

Jeg har brugt røremaskine....
Mælk/vand lunes
Fiberhusk og gær røres med den lune væske, til det gelere (ca 5 min)
derefter blandes havregryn, kerner, salt, olie og mel i, og det røres godt i ca 10 min.
Dejen skal ikke være klistret, men heler ikke for fast, dejen tages op af skålen og rulles til en pølse på bordet, jeg havde lidt mel på bordet. Dejen deles i ca 10 lige store dele, og der trilles boller, som klemmes lidt flade før de sættes på bagepladen.
Boller dækkes af et klæde, og hæver i 1 time, derefter skal de pensles med æg og sættes midt i ovenen på 250 grader i ca 20 min eller til de bliver fint lysebrune....
Tages ud af ovnen til afkøling

                                                                     Velbekom!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar