torsdag den 13. juni 2013

Hjemmelavede kyskager


Det er så nemt at lave kyskager, og de smager virkelig godt, når man laver dem selv, og gerne så de er lidt "tyggegummiagtige" indeni, mums!!



Det skal du bruge:

  • 4 bægere pasteuriserede æggehvider (hver bæger svarer til 1½ æggehvide)
  • 300 g flormelis
  • 1 tsk eddike
  • 1 tsk vaniljesukker
  • ½ tsk salt

Sådan gør du:

Hæld alle æggehvider i en røremaskine, sammen med salt, og pisk indtil det bliver hvidt skum, med lidt toppe på, tilsæt da flormelis 1 spsk fuld af gangen, mens maskinen rører, ca 15-30 sek inden næste skefuld tilsættes. Når det er pisket godt sammen ca 7-8 minutter, tilsættes vanilje og eddike, og der piskes igen i ca. 5 minutter. Så har man almindelig "kyskagedej", som sættes på en bageplade med bagepapir, med 2 skeer!



Jeg har valgt at lave mine med smag, og det blev til 4 forskellige slags, da jeg ikke kunne beslutte mig!

Her er de smag jeg valgte:
  1. M&M's
  2. Mandler
  3. Chokolade med orangesmag
  4. Lakridsrodspulver

Jeg delte portionen op i 4,  hakkede mandler, M&M's og chokolade,  vendte det forsigtigt i hver sin portion, med en dejskraber...

Mandler 
 
 M&M's
 
 Chokolade
 
 Urtekrams lakridspulver
Lakridspulveret blev bare vendt i, det er meget fint, så det skal der ikke gøres noget ved!
 
 
De sættes på bageplader med bagepapir, med 2 spiseskeer, ikke så vigtigt hvordan de ser ud, de behøver jo ikke være ens, man skal jo kan se de er hjemmelavede!

 


 
 
 
Ovnen sættes på ca 100 grader, hvis det er varmluft ( det brugte jeg, da jeg havde 2 plader i ovnen på samme tid ) ellers er det ca 120 grader ved almindelig ovn!
Lidt svært helt at sætte tid på, da det er forskelligt, om de skal være helt tørre, eller om de godt må være lidt "tyggegummiagtige" indeni, det er klart det jeg bedst kan lide. Jeg havde dem i ovnen ca i 2 timer (100 grader, varmluft) Men tjek selv ud hvad der er bedst for dig, ovne er forskellige.

MEN HUSK! Lad være at åbne ovnen de første 45 min, så kan de falde sammen!
 

De er så lækre, og så er de glutenfrie, velbekom!
 
 
 
Link til andre smag: Nye kyskager







3 kommentarer:

  1. mmmh mums! Skal jeg altså ha prøvet engang! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du roligt gå i gang med Katrine, de smager himmelsk, du er så god til det med farver i maden, det vil jo passe fantastisk til disse her. Kan du ikke se det for dig? en hel skål med kyskager i alle mulige farver, mums! :-)

      Slet
  2. Lader du dem tørre i ovnen over natten eller putter du dem direkte i bøtten når de er kolde? Har lavet dem flere gsnge og de er så fine, men de bliver pulveriseret i bøtten når man bider Ib dem. Som om fugten trænger ud i dem..

    SvarSlet