lørdag den 15. juni 2013

Pølsehorn, glutenfrie


Mine børn elsker pølsehorn, ja det gælder vel næsten alle børn.

 Men jeg har ikke bagt dem, siden Emil fik konstateret glutenallergi. Jeg synes det har været en kamp, at nå hertil, hvor jeg er i dag med bagningen, jeg har smidt meget ud, da det smagte dårligt, eller bare slet ikke duede. Men nu lykkedes det hver gang jeg bager, og smagen er super. Det er bare et spørgsmål, om at finde det mel, man kan lide smagen af, og kende konsistensen på dejen!

 

 

 



Det skal du bruge:

  • 50 g gær
  • 4 dl vand
  • 1 dl yoghurt naturel
  • 5 spsk olie
  • 2 spsk Fiber husk
  • 1 tsk salt
  • 200 g pizzamel (Rema's glutenfrie)
  • ca 300-400 g orange Finax
  • 1 pk brunch pølser
  • sesamfrø til at drysse ovenpå, vand til pensling



Sådan gør du:

Vandet lunes til det er håndvarmt, yoghurt og becel blandes i. Gær og fiberhusk kommes i røreskålen, og væsken hældes over, røres til gæren er opløst, lad det stå til det gelere ca 5 min.
Tilsæt salt, og mel indtil konsistensen er fast (den må ikke hænge i, men heller ikke være for tør) røres på maskinen ca 5 min.
Lad dejen hæve tildækket i 30 minutter
Drys lidt mel på bordet, hæld dejen ud, og ælt mel i til det har en god konsistens....


Rul derefter dejen ud til en rund plade, og del dejen med en pizzaskærer i ca 16 stykker (ligesom når man skærer pizza slice) og rul pølser ind i dejen, læg pølsen på den bredeste stykke og rul. Læg dem på en bageplade med bagepapir, hæver tildækket 30 min.


Pensel med vand og drys sesamfrø over.
Sættes i ovnen ved 225 grader i 15 min. (tjek at de er fint lysebrune)




Lad dem afkøle på en rist!
Server med ketchup, velbekom!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar