mandag den 13. maj 2013

Rugbrød, glutenfri


Rugbrød plejer ikke at være det nemmeste at bage, da man skal have en surdej, men det gælder ikke når der bages glutenfrit rugbrød, det er det nemmeste at bage.....

Finax fiberbrødmix, brun


Denne pakke fra Finax og vand, så har man rugbrød, bare følg opskriften på pakken!



Jeg plejer dog at tilsætte lidt ekstra, da jeg synes der godt må være en del kerner i rugbrød, jeg tilsætter også salt, koriander + nogle gange revet gulerod, men det kan man gøre alt efter smag. Alle ingredienser hældes i røremaskinen med vand, og røres i 5 min.
Det ser ikke så lækkert ud, ligner lidt en muddermaske...
Det hele hældes i 2 forme, og hæver i 40 min.



Efter hævningen skal de pensles med lidt olie, inden de kommer i ovnen. Temperaturen skal stå på 200 grader


Når de har fået 30 min. plejer jeg at tage dem ud af formen, og skruer over på varmluft, så hele brødet bliver godt bagt, og sprødt, her får de 10 min. mere.



2 lækre brød, der lige skal afkøles inden, jeg deler dem i 4, og kommer dem i fryseren!


Håber det smager Jer, min søn elsker dette brød, og jeg synes det smager som rugbrød, mums!

                                                                    Velbekom!

Link til Finax surdejsbrødmix: Lilla Finax
Link til Finax grov melmix: Grøn pakke
Link til Finax 100% glutenfri melmix: Orange pakke

1 kommentar:

  1. Jeg faldt lige over din side. Jeg er lige startet på glutenfrit og når jeg laver rugbrød i ovn på 40 min. Så er det så klistret og virker meget ubagt? Er det meningen? 😊

    SvarSlet